DSpace Регистрация
 

Institutional Repository of Polissia National University >
Інститути, факультети та підрозділи університету >
Факультети >
Технологічний >
Кафедра фізичного виховання >
Статті >

Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://ir.polissiauniver.edu.ua/handle/123456789/11079

Название: Діяльність викладача під час упровадження методичної системи фізичного виховання студентів
Другие названия: Деятельность преподавателя при формировании методической системы физического воспитания студентов
The activity of a teacher while forming a methodological system of physical training of students
Авторы: Грибан, Г. П.
Gryban, G.
Ключевые слова: викладач
преподаватель
teacher
фізичне виховання
физическое воспитание
physical training
функції
функции
functions
компетентність
компетентность
competencies
взаємовідносини
взаимоотношения
relationships
авторитет
authority
Дата публикации: 2012
Издатель: Донецький національний технічний університет
Библиографическое описание: Грибан Г. П. Діяльність викладача під час упровадження методичної системи фізичного виховання студентів / Г. П. Грибан // Наук. пр. Донецького нац. техн. ун-ту. Сер. Педагогіка, психологія і соціологія. – 2012. – № 2 (12). – С. 54–60.
Аннотация: Визначено інтегративні характеристики особистісних і професійних якостей викладача фізичного виховання, які дозволяють йому реалізовувати загальнопедагогічні та специфічні функції. Розглянуто результати досліджень типів взаємовідносин студентів з викладачем, які переважно існують у навчальному процесі з фізичного виховання. Встановлено, що для досягнення мети і вирішення завдань ефективного функціонування методичної системи фізичного виховання викладач має володіти професійними функціональними компетентностями.
Определены интегративные характеристики личностных и профессиональных качеств преподавателя физического воспитания, которые позволяют ему реализовывать общепедагогические и специфические функции. Рассмотрены результаты исследований типов взаимоотношений студентов с преподавателем, которые преобладают в учебном процессе физического воспитания. Установлено, что для достижения цели и решения задач эффективного функционирования методической системы физического воспитания преподаватель должен владеть профессиональными функциональными компетентностями.
The paper considers the intergrational characteristics of personal and professional qualities of a physical training teacher, which enable him/her to implement general pedagogical and specific functions. General pedagogical functions include: educational, developmental, cognitive, informational, designing, planning, organizational, value-orientied, control, communicative, research functions, and specific functions are: health-protective, preventive, life security ensuring, judge functions. All functions of a physical training teacher are closely interrelated and interdependent. We proved that in order to achieve the goal and objectives of physical training and to ensure the effective functioning of a method system in education, a physical training teacher must possess professional competence and skillfully implement a systematic approach to sports and recreational activities. The studies of the types of relationships of students with a teacher, which mainly exist in the learning process of physical education, established the following relationships: respect – 72.5%, familiarity – 13.6%, depression – 10.4%, the cases of flirting (3.0 %) and subservience – 0.5%. We found out that 59.6% of students prefer chummy relationship with the teacher, a smaller proportion of students (30.9%) prefers friendship, i.e. "equal relationship" and only 7,5% prefer official and 2.0% severe and inaccessible relationship. Performance impact on students in the classes is largely dependent on the authority of the teacher, his/her qualities, personal and business skills and competence. From the viewpoint of students the most important qualities are: kindness, attentiveness, professionalism, patience, justice, physical state, honesty, self-control, restraint, wit, etc. Most students enjoy the democratic type of educational process in physical training mentioned by 80.5% of men and 79.4% of women. In addition to the positive impact of a teacher there exists a negative impact on students. Among the students 8.5% of men and 5.5% of women reported that the physical training teacher instilled in them negative attitude towards physical education, systematically provoked fear of being punished and spawned distrust of himself.
URI: http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/11079
ISSN: 2077-6780
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:

Файл Описание РазмерФормат
dntu_2012_2_12_54-60.pdf219,29 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть
View Statistics

Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.

 

ISSN 2414-519X © 2014-2024 Полесский университет