|
Institutional Repository of Polissia National University >
Інститути, факультети та підрозділи університету >
Факультети >
Ветеринарної медицини та тваринництва >
---Кафедра фізичного виховання >
Статті >
Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://ir.polissiauniver.edu.ua/handle/123456789/11079
|
Название: | Діяльність викладача під час упровадження методичної системи фізичного виховання студентів |
Другие названия: | Деятельность преподавателя при формировании методической системы физического воспитания студентов The activity of a teacher while forming a methodological system of physical training of students |
Авторы: | Грибан, Г. П. Gryban, G. |
Ключевые слова: | викладач преподаватель teacher фізичне виховання физическое воспитание physical training функції функции functions компетентність компетентность competencies взаємовідносини взаимоотношения relationships авторитет authority |
Дата публикации: | 2012 |
Издатель: | Донецький національний технічний університет |
Библиографическое описание: | Грибан Г. П. Діяльність викладача під час упровадження методичної системи фізичного виховання студентів / Г. П. Грибан // Наук. пр. Донецького нац. техн. ун-ту. Сер. Педагогіка, психологія і соціологія. – 2012. – № 2 (12). – С. 54–60. |
Аннотация: | Визначено інтегративні характеристики особистісних і професійних якостей викладача фізичного виховання, які дозволяють йому реалізовувати загальнопедагогічні та специфічні функції. Розглянуто результати досліджень типів взаємовідносин студентів з викладачем, які переважно існують у навчальному процесі з фізичного виховання. Встановлено, що для досягнення мети і вирішення завдань ефективного функціонування методичної системи фізичного виховання викладач має володіти професійними функціональними компетентностями. Определены интегративные характеристики личностных и профессиональных качеств преподавателя физического воспитания, которые позволяют ему реализовывать общепедагогические и специфические функции. Рассмотрены результаты исследований типов взаимоотношений студентов с преподавателем, которые преобладают в учебном процессе физического воспитания. Установлено, что для достижения цели и решения задач эффективного функционирования методической системы физического воспитания преподаватель должен владеть профессиональными функциональными компетентностями. The paper considers the intergrational characteristics of personal and professional qualities of a physical training teacher, which enable him/her to implement general pedagogical and specific functions. General pedagogical functions include: educational, developmental, cognitive, informational, designing, planning, organizational, value-orientied, control, communicative, research functions, and specific functions are: health-protective, preventive, life security ensuring, judge functions. All functions of a physical training teacher are closely interrelated and interdependent.
We proved that in order to achieve the goal and objectives of physical training and to ensure the effective functioning of a method system in education, a physical training teacher must possess professional competence and skillfully implement a systematic approach to sports and recreational activities.
The studies of the types of relationships of students with a teacher, which mainly exist in the learning process of physical education, established the following relationships: respect – 72.5%, familiarity – 13.6%, depression – 10.4%, the cases of flirting (3.0 %) and subservience – 0.5%. We found out that 59.6% of students prefer chummy relationship with the teacher, a smaller proportion of students (30.9%) prefers friendship, i.e. "equal relationship" and only 7,5% prefer official and 2.0% severe and inaccessible relationship.
Performance impact on students in the classes is largely dependent on the authority of the teacher, his/her qualities, personal and business skills and competence. From the viewpoint of students the most important qualities are: kindness, attentiveness, professionalism, patience, justice, physical state, honesty, self-control, restraint, wit, etc. Most students enjoy the democratic type of educational process in physical training mentioned by 80.5% of men and 79.4% of women. In addition to the positive impact of a teacher there exists a negative impact on students. Among the students 8.5% of men and 5.5% of women reported that the physical training teacher instilled in them negative attitude towards physical education, systematically provoked fear of being punished and spawned distrust of himself. |
URI: | http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/11079 |
ISSN: | 2077-6780 |
Располагается в коллекциях: | Статті
|
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.
|