DSpace Регистрация
 

Institutional Repository of Polissia National University >
Інститути, факультети та підрозділи університету >
Факультети >
Технологічний >
Кафедра фізичного виховання >
Статті >

Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://ir.polissiauniver.edu.ua/handle/123456789/12752

Название: Influence of physical education classes on the level of health and fitness competencies of students
Другие названия: Вплив занять фізичною культурою на рівень оздоровчих та фітнес-компетентностей студентів
Авторы: Griban, G.
Грибан, Г. П.
Skoruy, O.
Скорий, О. С.
Pantielieiev, K.
Пантєлєєв, К.
Brytan, Yu.
Британ, Ю.
Tymchyk, M.
Тимчик, М.
Kharchenko, N.
Харченко, Н.
Skyrda, T.
Скирда, Т.
Halimov, A.
Галімов, А.
Shorobura, I.
Шоробура, І.
Mozolev, O.
Мозолев, О. М.
Ключевые слова: physical education
фізичне виховання
methodology
методика
health and fitness competencies
оздоровча та фітнес-компетентність
student
студент
Дата публикации: 2020
Издатель: Eurasian Exercise and Sport Science Association
Библиографическое описание: Influence of physical education classes on the level of health and fitness competencies of students / G. Griban, O. Skoruy, K. Pantielieiev [et al.] // International journal of applied exercise physiology. – 2020. – Vol. 9, № 12. – P. 107–118.
Аннотация: After Ukraine gained independence in 1991, the country underwent a complete reorganization of all aspects of life, and accordingly, the education system. There is an urgent need to restructure the system of physical education, especially at higher education institutions (HEI), which has accumulated a large number of unresolved problems in the field of physical education of young students in a short period of historical independence. The article forms a new scientific direction that defines a comprehensive solution to the problem of introducing the methodology for students’ physical education, which provides guaranteed achievement of the projected results in the discipline «Physical Education» into the educational process of agricultural HEI, namely: knowledge, skills, physical qualities, general and special physical fitness, motivational and value-based attitude to a healthy lifestyle and one’s own health, the acquisition of physical culture and health competencies by students. One of the criteria for the effectiveness of the methodology for physical education is the formed health and fitness competencies of students. The purpose of the article is to study the effectiveness of classes conducted according to the developed methodology for physical education for students to acquire health and fitness competencies. The results of the research showed high efficiency of the methodology for physical education, in comparison with the traditional system: the motivational, cognitive, and activity components in the experimental groups revealed the vast majority of students with high and sufficient levels of readiness for physical activity, and in control groups – with average and low levels.
Після здобуття Україною незалежності в 1991 році в країні відбулася повна реорганізація всіх аспектів життя, а відповідно і системи освіти. Існує нагальна необхідність перебудови системи фізичного виховання, особливо у закладах вищої освіти (ЗВО), яка накопичила велику кількість невирішених проблем у галузі фізичного виховання молодих студентів за короткий період історичної незалежності. Стаття формує новий науковий напрямок, що визначає комплексне вирішення проблеми впровадження методики фізичного виховання студентів, що забезпечує гарантоване досягнення прогнозованих результатів з дисципліни «Фізичне виховання» в навчальний процес сільськогосподарських ЗВО, а саме: знань, умінь, фізичних якостей, загальної та спеціальної фізичної підготовленості, мотиваційно-ціннісного ставлення до здорового способу життя та власного здоров’я, набуття студентами фізичної культури та здоров’язбережувальних компетентностей. Одним із критеріїв ефективності методики фізичного виховання є формування оздоровчих та фітнес-компетентностей студентів. Метою статті є вивчення ефективності занять, що проводяться за розробленою методикою фізичного виховання для набуття студентами оздоровчих та фітнес-компетентностей. Результати дослідження показали високу ефективність методики фізичного виховання порівняно з традиційною системою: мотиваційний, когнітивний та активний компоненти в експериментальних групах виявили переважну більшість студентів з високим і достатнім рівнем готовності до фізичних навантажень, а в контрольних групах – із середнім та низьким рівнями.
URI: http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/12752
ISSN: 2322-3537
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:

Файл Описание РазмерФормат
ijaep_2020_9_12_107-118.pdf16,22 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть
View Statistics

Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.

 

ISSN 2414-519X © 2014-2024 Полесский университет