DSpace Регистрация
 

Institutional Repository of Polissia National University >
Періодичні видання >
Наукові горизонти >
2021, т. 24, № 07 >

Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://ir.polissiauniver.edu.ua/handle/123456789/12977

Название: Coherence of marketing imperatives for managing the development of socio-economic systems
Другие названия: Когерентність маркетингових імперативів управління розвитком соціально-економічних систем
Авторы: Tarasovych, L.
Тарасович, Л. В.
Yaremova, M.
Яремова, М. І.
Ключевые слова: marketing imperative
маркетинговий імператив
marketing concept
маркетингова концепція
marketing objectives
маркетингова ціль
socio-economic system
соціально-економічна система
development management
управління розвитком
transformation
трансформація
Дата публикации: 2021
Издатель: Поліський національний університет
Библиографическое описание: Tarasovych L. Coherence of marketing imperatives for managing the development of socio-economic systems / L. Tarasovych , M. Yaremova // Scientific Horizons. – 2021. – Vol. 24, No. 7. – P. 81–89.
Аннотация: At present, there is a reorientation of the current model of the market economy towards the principles of sustainable development. The process is accompanied by the implication of the marketing concept of managing socio-economic systems, the technology of which provides reasoning of the determined guidelines that must be adhered to. In this context, the coherence of marketing imperatives is a determinant of ensuring the development of socio-economic systems, whereas the marketing-imperative approach should be considered one of the levers of sustainable economic development. Therefore, the purpose of the study is a complex substantiation of the theoretical and methodological content of marketing imperatives, the interpretation of their coherent influence on the management of socioeconomic systems. The methodological basis of the study is an integrated combination of general scientific methods of systematic cognition and possibilities of application of specific methodological approaches to solving problems and verification of the formulated study hypothesis; the methods include monographic, hypothetical prediction, abstract-logical, induction and deduction, historical and economic, structural-functional analysis, abstraction and content analysis, construction of concepts and categories, graphical and tabular. The study provides insights into the special features of the evolution of the etymological essence of the imperative in the context of transformations of socio-economic systems; the essence of marketing imperatives in view of marketing ideology is substantiated; the mechanism of transformation of objectives into imperatives in achieving the goal of socio-economic system is developed; the necessity of the implication of the marketing-imperative approach in sustainable economic development is proved. The practical value of the study consists in the scientific substantiation of the theoretical and methodological content of marketing imperatives, the specification of their coherent impact on the management of socio-economic systems. Further studies are aimed at developing criteria for measurement, assessment, and interpretation of the effect after the implementation of marketing imperatives with subsequent testing of results.
Актуальний на сьогодні процес переорієнтації існуючої моделі ринкової економіки на засади сталого розвитку супроводжується імплікацією маркетингової концепції управління соціально-економічними системами, технологія якої передбачає аргументацію визначених орієнтирів, яких необхідно дотримуватися. У контексті зазначеного когерентність маркетингових імперативів є детермінантою забезпечення розвитку соціальноекономічних систем, а маркетингово-імперативний підхід варто вважати одним із важелів формування концепції сталого розвитку економіки. Метою наукового дослідження є комплексне обґрунтування теоретико-методологічного змісту маркетингових імперативів, інтерпретації контурів їх когерентного впливу на процес управління розвитком соціально-економічних систем. Методологічною основою дослідження є органічне поєднання загальнонаукових методів наукового пізнання на засадах системності із опрацюванням можливостей застосування специфічних методичних підходів до вирішення поставлених завдань та верифікації сформульованої гіпотези дослідження, зокрема монографічного, гіпотетичного передбачення, абстрактно-логічного, індукції та дедукції, історикоекономічного, порівняльного, трансформаційного, структурно-функціонального аналізу, абстрагування і контентаналізу, конструювання понять і категорій, графічного і табличного прийомів. У статті розкрито особливості еволюції етимологічної сутності імперативу за умов трансформацій соціально-економічних систем, обґрунтовано сутність маркетингових імперативів у світлі маркетингової ідеології, розроблено механізм трансформації цілей в імперативи у процесі досягнення мети соціально-економічної системи, доведено необхідність імплікації концепції маркетинговоімперативного підходу в процесі сталого розвитку економіки. Практична цінність проведеного дослідження полягає у науковому обґрунтуванні теоретико-методологічного змісту маркетингових імперативів, характеристиці їх когерентного впливу на управління розвитком соціально-економічних систем. Подальші дослідження націлені на розроблення критеріїв виміру, оцінки та інтерпретації ефекту імплементації маркетингових імперативів з подальшою апробацією отриманих результатів.
URI: http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/12977
ISSN: 2663-2144
Располагается в коллекциях:2021, т. 24, № 07

Файлы этого ресурса:

Файл Описание РазмерФормат
SH_2021_24_7_81-89.pdf1,23 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть
View Statistics

Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.

 

ISSN 2414-519X © 2014-2024 Полесский университет