DSpace Регистрация
 

Institutional Repository of Polissia National University >
Періодичні видання >
Наукові горизонти >
2022, т. 25, № 07 >

Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://ir.polissiauniver.edu.ua/handle/123456789/13508

Название: Assessment of the impact of digital skills on the level of satisfaction with digital transformation processes in Ukraine
Другие названия: Оцінка впливу цифрових навичок на рівень задоволеності процесами цифрової трансформації в Україні
Авторы: Ligonenko, L.
Лігоненко, Л. О.
Antoniuk, L.
Антонюк, Л. Л.
Ilnytskyy, D.
Ільницький, Д. О.
Tsyrkun, O.
Циркун, О. І.
Ключевые слова: ICT
ІКТ
digital economy
цифрова економіка
digital divide
цифровий розрив
competence
компетенція
employee
працівник
consumer
споживач
social stratification
соціальна стратифікація
DigComp
Дата публикации: 2022
Издатель: Поліський національний університет
Библиографическое описание: Assessment of the impact of digital skills on the level of satisfaction with digital transformation processes in Ukraine / L. Ligonenko, L. Antoniuk, D. Ilnytskyy, O. Tsyrkun // Scientific Horizons. – 2022. – Vol. 25, No. 7. – P. 43–54.
Аннотация: The digital transformation of the leading countries towards the neo-economy effectively uses the potential of digital competences, which remain insufficiently explored in Ukraine, but it is already clear that they are the key to the inclusive economic growth of any country, namely the post-war revival and development of Ukraine at a highly competitive level. The purpose of this study was to find the specific features of the influence of the level of digital competences (according to DigComp 2.1) on the evaluation of the prospects for building a digital economy by Ukrainian citizens, and the perception of the processes of digital transformation of the economy by stakeholders. The information base of this study included online survey data, processed using the SPSS package. Found regularities were verified using standard statistical parameters of the relationship. At the first stage, the influence of the level of digital skills on the judgments, attitudes, and expectations of respondents on the prospects of digital transformation in Ukraine and the world was found. Depending on the attitude towards the development of ICT, the archetypes of the respondents were distinguished (optimist, pragmatist, agnostic, rationalist/cautious pessimist, and sceptic). The second stage investigated the impact of digital skills on various aspects of the life of Ukrainian citizens, namely on their daily life, on them as consumers and as workers. It was found that a higher level of digital skills contributes to improving the quality of respondents' everyday life; there is an increase in the share of respondents who use Internet resources in everyday life. The key conclusions are as follows: 1) focused efforts on the development of digital skills will contribute to an increase in the share of optimistic and pragmatic assessments of digitalisation; 2) the detected digital gap between the possession of skills and the need for them (2–3 times) actualises the implementation of policies aimed at overcoming it; 3) the awareness of the impact of the level of digital skills on the development of citizens and satisfaction with the products of the digital economy is growing; 4) the digital transformation of the economy radically changes its structure, the landscape of the labour market, and has a major impact on every citizen. Foremost, those who have an elevated level of digital skills will be able to benefit from digitalisation.
Цифрова трансформація країн-лідерів у напрямку неоекономіки ефективно використовує потенціал цифрових компетенцій, які в Україні залишаються недостатньо дослідженими, але вже зараз зрозуміло, що вони є запорукою інклюзивного економічного зростання будь-якої країни, зокрема післявоєнного відродження і розвитку України на високому конкурентному рівні. Метою дослідження є виявлення особливостей впливу рівня цифрових компетенцій (відповідно до DigComp 2.1) на оцінку українськими громадянами перспектив розбудови цифрової економіки, сприйняття стейкхолдерами процесів цифрової трансформації економіки. Інформаційним базисом роботи є дані он-лайн опитування, оброблені з використанням пакету SPSS. Виявлені закономірності перевірені за допомогою стандартних статистичних параметрів взаємозв'язку. На першому етапі ідентифіковано вплив рівня цифрових навичок на судження, настрої та очікування респондентів щодо перспектив цифрової трансформації в Україні та світі. Залежно від ставлення до розвитку ІКТ виділено архетипи респондентів (оптиміст, прагматик, агностик, раціоналіст/обережний песиміст та скептик) Доведено, що оптимістичність оцінки наслідків цифровізації залежить від рівня цифрових навичок. На другому етапі вивчався вплив цифрових навичок на різні аспекти життя українських громадян, зокрема на їх повсякденне життя, на них як на споживачів та як на працівників. Виявлено, що вищий рівень цифрових навичок сприяє покращенню якості повсякденного життя респондентів; спостерігається зростання частки респондентів, які використовують інтернет-ресурси у повсякденному житті. Ключовими висновками є: 1) цілеспрямовані зусилля з формування цифрових навичок будуть сприяти збільшенню частки оптимістичних та прагматичних оцінок цифровізації; 2) виявлений цифровий розрив між володінням навичками та потребою в них (2–3 рази) актуалізує реалізацію політики, спрямованої на його подолання 3) зростає усвідомлення впливу рівня цифрових навичок на розвиток громадян та задоволеність продукцією цифрової економіки; 4) цифрова трансформація економіки кардинально змінює її структуру, ландшафт ринку праці та чинить домінуючий вплив на кожного громадянина. Отримати корисний ефект цифровізації зможуть передусім ті, хто має високий рівень володіння цифровими навичками.
URI: http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/13508
ISSN: 2663-2144
Располагается в коллекциях:2022, т. 25, № 07

Файлы этого ресурса:

Файл Описание РазмерФормат
SH_2022_25_7_43-54.pdf482,12 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть
View Statistics

Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.

 

ISSN 2414-519X © 2014-2024 Полесский университет