DSpace Регистрация
 

Institutional Repository of Polissia National University >
Інститути, факультети та підрозділи університету >
Факультети >
Економіки та менеджменту >
Кафедра іноземних мов >
Автореферати та дисертації >

Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://ir.polissiauniver.edu.ua/handle/123456789/4125

Название: Національно-марковані концепти у німецькій фразеологічній картині світу
Другие названия: Национально-маркированные концепты в немецкой фразеологической картине мира
Nationally-marked concepts in German phraseological world image
Авторы: Хант, Г. О.
Khant, H. O.
Хант, Г. А.
Ключевые слова: фразеологічна картина світу
фразеологическая картина мира
phraseological world image
фразеологічна одиниця
фразеологическая единица
phraseological unit
національно-маркований фразеологічний концепт
национально-маркированный фразеологический концепт
nationally-marked concept
складова концепту
составляющая концепта
concept's component
мас-медійний текст
масс-медийный текст
text of mass media
Дата публикации: 2014
Издатель: Львівський національний університет імені Івана Франка
Библиографическое описание: Хант Г. О. Національно-марковані концепти у німецькій фразеологічній картині світу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук : спец. 10.02.04 «Германські мови» / Г. О. Хант. – Львів, 2014. – 22 с.
Аннотация: Дисертаційну роботу присвячено дослідженню структурно-семантичних, когнітивних та прагматико-функціональних характеристик національно-маркованих концептів у німецькій фразеологічній картині світу. У роботі уточнено поняття національно-маркованого концепту та фразеологічної картини світу; визначено місце національно-маркованих концептів ORDNUNG, PÜNKTLICHKEIT, FLEIß, OBRIGKEITSDENKEN, SPARSAMKEIT у німецькій фразеологічній картині світу. Встановлено структурні та семантичні особливості ФО-вербалізаторів концептів, що досліджуються, та репрезентовано їх структуру у вигляді фреймової моделі. Визначено етнокультурну та аксіологічну значущість концептів, що досліджуються, на матеріалі німецькомовних мас-медійних текстів.
Диссертация посвящена исследованию структурно-семантических, когнитивных и прагматико-функциональных характеристик национально-маркированных концептов в немецкой фразеологической картине мира. В роботе уточняются понятия национально-маркированного концепта и фразеологической картины мира; определяется место национально-маркированных концептов ORDNUNG, PÜNKTLICHKEIT, FLEIß, OBRIGKEITSDENKEN, SPARSAMKEIT в немецкой фразеологической картине мира. Представлены структурные и семантические особенности ФЕ-вербализаторов исследуемых концептов, их структура в виде фреймовой модели. На материале немецкоязычных масс-медийных текстов определена этнокультурная и аксиологическая значимость исследуемых концептов.
The following thesis is dedicated to the study of structural, semantic, cognitive and functionally pragmatic characteristics of nationally-marked concepts in the German phraseological world image. It represents a linguoculturological peculiarity study of reality conceptualization represented by key lexico-phraseological units, which are nationally marked due to the formation of corresponding conceptual world models in the mentality of German speakers. The work aims at revealing and describing major concepts as to their value for the Germans. The conceptualization is regarded as one of the main processes of human world cognition that consists in comprehension and interpretation of information obtained from all possible channels and leads to the formation of certain ideas about the reality in the form of concepts. As there is no direct way to the conceptualization investigation, language as a means of conceptual knowledge verbalization becomes the only possible source of its peculiarity study. The thesis refines the definition of a nationally-marked concept and phraseological world image as well as determines the value of the nationally-marked concepts ORDNUNG, PÜNKTLICHKEIT, FLEIß, OBRIGKEITSDENKEN, SPARSAMKEIT in the German phraseological world image. As the investigation is based on the linguoculturological approach to the language studies the author shares a linguoculturological interpretation of concept as a unit of individual as well as collective mentality that accumulates people's knowledge about a certain world phenomenon of reality and is represented by language means. Lexicographic and text source analysis helped to point out, define and describe the structure of the German basic phraseological concepts ORDNUNG, PÜNKTLICHKEIT, FLEIß, OBRIGKEITSDENKEN, SPARSAMKEIT. The thesis distinguishes structural and semantic characteristics of the naming units of the concepts under analysis. Moreover, the thesis includes the structure and the semantic characteristics of the aforementioned units, presented as a frame-based model. It stresses the ethnocultural and axiological value of the concepts.
URI: http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/4125
Располагается в коллекциях:Автореферати та дисертації

Файлы этого ресурса:

Файл Описание РазмерФормат
LNU_2014.pdf396,18 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть
View Statistics

Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.

 

ISSN 2414-519X © 2014-2024 Полесский университет