|
Institutional Repository of Polissia National University >
Інститути, факультети та підрозділи університету >
Факультети >
Економіки та менеджменту >
Кафедра іноземних мов >
Статті >
Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://ir.polissiauniver.edu.ua/handle/123456789/8585
|
Название: | Семантичні поля лексем рід, народ, нація, мова у сприйманні студентів нефілологічного ВНЗ на сучасному етапі розвитку мови |
Другие названия: | Семантические поля лексем род, народ, нация, язык в восприятии студентами нефилологического ВУЗа на современном этапе развития языка The perception of semantic fields of lexemes family, people, nation, language by the students of non-philological higher education institution on the modern stage of language development |
Авторы: | Прищепа, О. П. Прищепа, Е. П. Pryschepa, O. Плечко, А. А. Plechko, A. |
Ключевые слова: | асоціативний експеримент ассоциативный эксперимент associative experiment асоціативний ряд ассоциативный ряд associative line семантичне поле семантическое поле semantic field семантичне ядро семантическое ядро semantic kernel лексема lexeme рід род family народ people нація нация nation мова язык language національне самоусвідомлення национальное самосознание national self-consciousness ментальність ментальность mentality ґендерні відмінності гендерные отличия gender differences |
Дата публикации: | 2017 |
Издатель: | Житомирський державний університет імені Івана Франка |
Библиографическое описание: | Прищепа О. П. Семантичні поля лексем рід, народ, нація, мова у сприйманні студентів нефілологічного ВНЗ на сучасному етапі розвитку мови / О. П. Прищепа, А. А. Плечко // Вісн. Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка. Сер. Філолог. науки. – 2017. – Вип. 1 (85). – С. 80–87. |
Аннотация: | У статті йдеться про специфіку сприймання студентами нефілологічного ВНЗ лексем рід, народ, нація, мова на сучасному етапі розвитку мови. Матеріал статті базується на результатах асоціативного експерименту, у якому взяли участь 100 студентів Житомирського національного агроекологічного університету. Автори статті пропонують власне бачення ментального та ґендерного аспектів сприймання молодими людьми слів-стимулів рід, народ, нація, мова. В статье идет речь о специфике восприятия студентами нефилологического ВУЗа лексем род, народ, нация, язык на свременном этапе. Материал статьи базируется на результатах ассоциативного эксперимента, в котором приняли участие 100 студентов Житомирского национального агроекологического университета. Авторы статьи предлагают собственное видение ментального и гендерного аспектов восприятия молодыми людьми слов-стимулов род, народ, нация, язык. The article reveals peculiarities of the perception of lexemes family, people, nation, language by the students of non-philological higher education establishment on the modern stage of language development. The material represented is based on the results of associative experiment conducted in Zhytomyr National Agroecological University with the participation of 100 students. The authors of the article suggest their own vision of mental and gender aspects of interpreting by young people such words-stimuli as family, people, nation, language. The research proves that the perception of such lexemes as family, people, nation, language by the students of non-philological higher education establishment has the gender as well as cultural and mental differences related to the environmental influence and general cultural level of the young people development. The research also gives an opportunity to observe the patriotic attitude of modern Ukrainian youth. In authors’ judgment, the word associations nominate concepts that are constituents of national consciousness and mentality of the participants involved in the experiment (unity, brotherhood, pride, invincibility, strength, greatness, intelligence, passionate, eternal, unrestrained, common interests, customs and territory, courage, patriotism). These words make it possible to identify the semantic dominants in the perception of lexical units-incentives, and thus define the semantic concepts accents, denoted with lexical units-incentives. The lexical units (family, mother, relatives, procreation, future, Ukraine, Ukrainian, ancestors, descendants, generation, welfare, culture, people, community, people, nation, song, soul) are important for the students and outline the specific features and gender peculiarities of perceiving the lexical units-incentives by the student youth at the present stage in the development of the Ukrainian language and Ukrainian society. |
URI: | http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/8585 |
Располагается в коллекциях: | Статті
|
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.
|