|
Institutional Repository of Polissia National University >
Інститути, факультети та підрозділи університету >
Факультети >
Економіки та менеджменту >
Кафедра іноземних мов >
Статті >
Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://ir.polissiauniver.edu.ua/handle/123456789/9996
|
Название: | Порівняльний аналіз сприймання лексеми патріотизм українською молоддю в умовах нинішнього соціального часопростору |
Другие названия: | Comparative analysis of perceiving the lexical unit «patriotyzm» by the Ukrainian youth under the conditions of current social time space Сравнительный анализ восприятия лексемы патриотизм украинской молодежью в условиях нынешнего социально-временного пространства |
Авторы: | Прищепа, О. П. Pryshchepa, O. Прищепа, Е. П. Плечко, А. А. Plechko, A. Білошицька, З. А. Biloshytska, Z. Белошицкая, З. А. |
Ключевые слова: | соціальний часопростір social time-space социально-временное пространство соціальні смисли social senses социальные смыслы соціальний менталітет social mentality социальный менталитет асоціативний експеримент associative experiment ассоциативный эксперимент патріотизм patriotysm патриотизм |
Дата публикации: | 2018 |
Издатель: | Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського |
Библиографическое описание: | Прищепа О. Порівняльний аналіз сприймання лексеми патріотизм українською молоддю в умовах нинішнього соціального часопростору / О. Прищепа, А. Плечко, З. Білошицька // Наук. зап. Сер. Філологія (мовознавство) / Вінницький держ. пед. ун-т ім. М. Коцюбинського. – 2018. – Вип. 26. – С. 40–47. |
Аннотация: | У статті йдеться про особливості сприймання сучасною українською молоддю лексеми «патріотизм» в умовах нинішнього соціального часопростору, зокрема, й про ґендерні відмінності в сприйманні цієї лексеми. Автори статті здійснили спробу дослідити шляхом асоціативного експерименту соціальні смисли, пов’язувані у свідомості української молоді із поняттям «патріотизм», та довести, що їхня поява зумовлена соціальним часопростором, у якому формується особистість молодої людини, змінами в житті українського суспільства, що відбулися за останні чотири роки і пов’язані із нинішньою ситуацією в країні. Матеріал статті базується на результатах асоціативного експерименту, у якому взяли участь 300 українських студентів. Автори статті пропонують власне бачення ментального та ґендерного аспектів сприймання молодими людьми слова-стимулу «патріотизм» та доводять соціальну зумовленість рецептивної діяльності людської свідомості, зокрема, залежність сприймання слова як мовної одиниці від умов соціального часопростору. Introduction. Under the current Ukainian conditions, the process of change in the system of values related to national self-identification and social position (realizing of such notions as nation, language, state, patriotysm) is inevitable. This article analyzes the peculiarities of the lexical unit «patriotyzm» in 2014 and 2018; it compares the results and describes the social mentality, which reflects the system of sense-values of the Ukrainian youth in modern life.
Purpose. In the research we aim to show the differences (in particular gender ones) in perceiving of the word «patriotyzm» under social time changes, and on the basis of the results of our work to prove that social senses change under the influence of time and space, as well as the inner word-form, a language unit and information carrier can affect the word perception.
Methods.The study of the perception of the lexical unit «patriotyzm» by the Ukrainian youth was conducted by the method of associative experiment. The method of the statistic data processing was used as well.
Results. Accoding to the results of the research in 2014, the semantic nucleus of the associative line of the lexical unit-stimulus «patriotizm» formed the following senses: for young men – struggle for the nation, love to Ukraine; for young ladies – Ukraine, Ukrainians, love to Ukraine, a flag. The nucleus of the associative line of the lexical unit «patriotizm» in 2018 formed the following associations: for young men – Ukraine, love to Ukraine, sacrificing, struggle for freedom, revolution, war, ATO; for young ladies – Ukraine, love to Ukraine, sacrificing, faith in their country.
In 2014 there was no association referring to the Maidan, though at that time the notion of patriotism had to be closer to young people in terms of its understanding and perception. In 2018, on the contrary, the amount of produced associations connected with the Maidan increased to 3% (all of them were produced by young men), though the Maidan was drifted away.
In such a way social mentality of young people is determined first of all by such senses as Ukraine, love to Ukraine, sacrificing, struggle for freedom, revolution, war, ATO, pride, faith in the country. These senses occupy the central place in the system of sense-values of the Ukrainian youth today.
Originality. The originality of the work lies in the fact that there was no detailed research on the perception of the lexical unit «patriotizm» by the Ukrainian youth with due regard to its peculiarities under conditions of the modern social time-space.
Conclusion. One of the peculiarities of the perception of the word «patriotizm» by the Ukrainian youth is an active producing of the associations with this lexical unit, which were not noticed during the associative experiment with such words as nation, family and language. Besides, young men in 2014 and 2018 produced more associations on this word than young ladies.
Considering the semantic nucleus of the associative line of the lexical unit «patriotizm» in 2014 and 2018 the following associations took place: Ukraine and love to Ukraine (36% in 2014 and 93% in 2018); struggle for the nation (for young men in 2014); faith in the country, sacrificing (42% for young men and young ladies in 2018); struggle for freedom, war, revolution, ATO (18% for young men and 10% for young ladies); pride, faith in the country (15% for young ladies and 9% for young men).
So, today the associations of the semantic nucleus of the word «patriotizm» combine the most precious senses in the system of sense-values of the Ukrainian youth: Ukraine, love to Ukraine, sacrificing, struggle for freedom, revolution, war, ATO, pride and faith in the country. В статье идёт речь об особенностях восприятия современной украинской молодежью лексемы патриотизм в условиях нынешнего социально-временного пространства, в том числе и о гендерных различиях в восприятии этой лексемы. Авторы статьи предприняли попытку исследовать путем ассоциативного эксперимента социальные смыслы, связываемые в сознании украинской молодежи с понятием патриотизм, и доказать, что их появление обусловлено социально-временным пространством, в котором формируется личность молодого человека, изменениями в жизни украинского общества, произошедшими за последние четыре года и связанными с нынешней ситуацией в стране. Материал статьи базируется на результатах ассоциативного эксперимента, в котором приняли участие 300 украинских студентов. Авторы статьи предлагают свое видение ментального и гендерного аспектов восприятия молодыми людьми слова-стимула патриотизм и доказывают социальную обусловленность рецептивной деятельности человеческого сознания, в частности зависимость восприятия слова как языковой единицы от условий социально-временного пространства. |
URI: | http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/9996 |
ISSN: | 2521-1293 |
Располагается в коллекциях: | Статті
|
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.
|