|
Institutional Repository of Polissia National University >
Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти >
053 – Психологія >
Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://ir.polissiauniver.edu.ua/handle/123456789/13439
|
Название: | Командотворення як визначальний фактор психологічного клімату в колективі |
Другие названия: | Team building as a visdal factor of the psychological climate in the team |
Авторы: | Нієловська, О. Е. Nilovskaya, O. |
Ключевые слова: | команда team колектив team командотворення team building психологічний клімат psychological climate |
Дата публикации: | 2023 |
Издатель: | Поліський національний університет |
Библиографическое описание: | Нієловська О. Е. Командотворення як визначальний фактор психологічного клімату в колективі : кваліфікаційна робота : спец. 053 «Психологія» / Поліський нац. ун-т, каф. психології ; наук. кер. Можаровська Т. В. – Житомир, 2023. – 63 с. |
Аннотация: | Кваліфікаційну роботу присвячено вивченню командотворення як
визначального фактору психологічного клімату в колективі.
Колектив – це соціальна спільність, в якій люди надають взаємну
підтримку один одному в досягненні загальних цілей і несуть колективну
відповідальність за свої досягнення.
Колектив – один з видів малої групи, які різняться за різними
показниками, зокрема: за розміром; за характером і структурою відносин, що
існують між їх членами; за індивідуальним складом; характеристикою
цінностей, норм і правил взаємовідносин, що поділяються учасниками;
міжособистісними відносинами; за цілями і змістом діяльності.
Прийнято розрізняти три основні системи управління колективом:
економічна, організаційна (адміністративна та соціальна) та гуманістична, а
сама парадигма управління колективом має низку аспектів, а саме: роль
людини, місце людини, функціональне управління, зміст управління,
підрозділи, основна ідея, стимуляції, теоретичну основу, навчання та сучасне
застосування.
Теоретично обґрунтовано та емпірично апробовано модель
командотворення як визначального фактору психологічного клімату в колективі. Процес командотворення реалізується на двох основних етапах:
створення та підтримки. Еетап творення команди містить наступні стадії:
«орієнтація», «побудова довіри», «прояснення мети». Перехідною вважається
стадія «зобовʼязання». Етап підтримки команди містить наступні стадії:
«реалізація», «висока продуктивність», «оновлення».
Відповідно до моделі, розвиток команди – безперервний процес. Відтак,
якщо на одній із стадій завдання стадії виконане не було – відбувається
повернення на одну з попередніх стадій з метою віднайти таку, яка б сприяла
розвитку команди, забезпечувала його оптимальні умови.
Емпіричне дослідження командотворення як визначального фактору
психологічного клімату в колективі проведено з використанням комплексу
методів: теоретичні (аналіз, синтез, узагальнення, систематизація, теоретичне
моделювання) – для уточнення сутності базових понять досліджуваної
проблеми; емпіричні (спостереження, бесіда, анкетування, опитування,
тестування) – для отримання кількісних показників вираженості
досліджуваного явища; розвивальні (рекомендації щодо розвитку
командотворення та підтримки ефективного психологічного клімату
колективу) – для підвищення рівня психологічного клімату колективу.
Встановлено, психологічний клімат колективу визначається загальною
схильністю співробітників регулювати міжособистісну взаємодію, та
підтримувати високий рівень комунікативного самоконтролю і пошуком
співпраці в конфліктній ситуації.
Дослідження має наукову новизну: вперше здійснено теоретикометодичний аналіз дослідження командотворення як психологічного фактору
психологічного клімату в колективі; уточнено розуміння основних категорій досліджуваного феномену: командотворення, психологічний клімат;
встановлено, що колектив – один з видів малої групи, які різняться за різними
показниками, зокрема: за розміром; за характером і структурою відносин, що
існують між їх членами; за індивідуальним складом; характеристикою
цінностей, норм і правил взаємовідносин, що поділяються учасниками;
міжособистісними відносинами; за цілями і змістом діяльності; поглиблено та
розширено зміст поняття «командотворення», «психологічний клімат
колективу»; набули подальшого розвитку теоретичні положення про вплив
процесу командотворення на психологічний клімат колективу.
Практичне значення дослідження полягає у тому, що отримані, у
результаті теоретичних розвідок дані, щодо впливу командотворення на
психологічний клімат колективу може бути використаний керівниками та HR
для створення найбільш ефективної команди, а розроблені рекомендації щодо
розвитку командотворення та підтримки ефективного психологічного клімату
колективу – для підтримки ефективного психологічного клімату та
підвищення рівня продуктивності команди. Qualification work is devoted to the study of team building as a determining
factor in the psychological climate in the team.
Acollective is a social community in which people provide mutual support
to each other in achieving common goals and are collectively responsible for their
achievements.
The team is one of the types of small group that differ in different indicators,
in particular: in size; by the nature and structure of the relations existing between
their members; by individual composition; characteristics of values, norms and rules
of relationships shared by participants; interpersonal relationships; according to the
goals and content of the activity.
It is customary to distinguish between three main systems of team
management: economic, organizational (administrative and social) and humanistic,
and the team management paradigm itself has a number of aspects, namely: the role
of a person, a person's place, functional management, management content,
divisions, basic idea, stimulation, theoretical basis, learning and modern application.
Theoretically substantiated and empirically tested the model of team building
as a determining factor in the psychological climate in the team. The team building
process is implemented in two main stages: creation and support. The E stage of
team building contains the following stages: «orientation", «building trust»,
«clarifying the goa»l. Transitional is the stage of «commitment». The team support stage contains the following stages: «implementation», «high performance», «update
».
According to the model, team development is a continuous process.
Therefore, if at one of the stages the task of the stage was not completed, there is a
return to one of the previous stages in order to find one that would contribute to the
development of the team, ensure its optimal conditions.
Empirical study of team building as a determining factor of the psychological
climate in the team was carried out using a set of methods: theoretical (analysis,
synthesis, generalization, systematization, theoretical modeling) – to clarify the
essence of the basic concepts of the problem under study; empirical (observation,
conversation, questioning, survey, testing) – to obtain quantitative indicators of the
severity of the phenomenon under study; developmental (recommendations for the
development of team building and maintaining an effective psychological climate of
the team) – to increase the level of the psychological climate of the team.
It has been established that the psychological climate of the team is
determined by the general tendency of employees to regulate interpersonal
interaction, and to maintain the high and level of communicative self-control and the
search for cooperation in a conflict situation.
The study has a scientific novelty: for the first time, a theoretical and
methodological analysis of the study of team building as a psychological factor of
the psychological climate in the team was carried out; clarified the understanding
of the main categories of the phenomenon under study: team building, psychological
climate; it has been established that the elective is one of the types of small group
that differ in different indicators, in particular: in size; by the nature and structure of
the relations existing between their members; by individual composition; characteristics of values, norms and rules of relationships shared by participants;
interpersonal relationships; according to the goals and content of the activity; the
content of the concept of "team building", "psychological climate of the team" has
been deepened and expanded; Theoretical provisions on the influence of the team
building process on the psychological climate of the team were further developed.
The practical significance of the study lies in the fact that the data obtained as
a result of theoretical intelligence on the impact of team building on the
psychological climate of the team can be used by managers and HR to create the
most effective team, and recommendations for the development of team building
and maintaining an effective psychological climate of the team can be developed to
maintain an effective psychological climate and increase the level of team
productivity. |
URI: | http://ir.znau.edu.ua/handle/123456789/13439 |
Располагается в коллекциях: | 053 – Психологія
|
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.
|