DSpace Регистрация
 

Institutional Repository of Polissia National University >
Періодичні видання >
Наукові горизонти >
2023, т. 26, № 06 >

Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://ir.polissiauniver.edu.ua/handle/123456789/14388

Название: Development of a competitive strategy of an organic production enterprise based on discriminant analysis
Другие названия: Формування конкурентної стратегії підприємства з органічного виробництва основі дискримінантного аналізу
Авторы: Kotsenko, M.
Коценко, М. С.
Tkachuk, V.
Ткачук, В. І.
Kilnitska, O.
Кільніцька, О. С.
Lysytsia, N.
Лисиця, Н. В.
Shaposhnikova, I.
Шапошнікова, І. О.
Ключевые слова: competitive advantages
конкурентні переваги
sustainable development
сталий розвиток
competitiveness
конкурентоспроможність
success factors
чинники успіху
organic products
органічна продукція
Дата публикации: 2023
Издатель: Поліський національний університет
Библиографическое описание: Development of a competitive strategy of an organic production enterprise based on discriminant analysis / M. Kotsenko, V. Tkachuk, O. Kilnitska [et al.] // Scientific Horizons. – 2023. – Vol. 26, No. 6. – P. 121–133.
Аннотация: This study offers an additional toolkit that will allow substantiating the formation of a strategy for future development considering the potential growth or reduction of activity, which is relevant for producers of organic products, since considering the potential trajectory of development will provide an opportunity to protect the enterprise from unfounded decisions in the event of a reduction in activity and will help activate existing reserves in case of future growth, which is relevant and quite in demand. The purpose of this study was to prove or refute the hypothesis about the influence of several factors on the development of organic products, as well as to determine the further strategy of the enterprise. For this, data from 75 Ukrainian enterprises that grew organic products were analysed. The division of enterprises into groups depending on the volume and growth rate and identification of factors affecting the future development of organic producers was carried out using cluster and discriminant analysis. The factors that substantially affect the future development and allowed dividing the enterprises under study into groups were the diversification of production, the replacement of crops, changes in the volume of organic production, and changes in production efficiency. Whereas the factors «percentage of new (or withdrawn from production or not certified) crops in the new year to the total volume of production last year» and «change in the area of organic soil» did not show sufficient influence on the distributive capacity of the model, and were excluded from further analysis. It is proposed to develop a strategy for enterprises producing organic products based on a differentiated approach for three different groups of enterprises, namely: those that potentially have high potential, speed of development and expansion of activities; those that are potentially expected to reduce and decrease the production of organic products; those that develop at moderate rates. The obtained equations can be used in practical activities for additional justification of the development strategy of organic producers.
У статті запропоновано додатковий інструментарій, який дозволить обґрунтовувати формування стратегії майбутнього розвитку з урахуванням потенційного зростання або скорочення діяльності, що є актуальним для виробників органічної продукції, оскільки врахування потенційної траєкторії розвитку дасть можливість убезпечити підприємство від необґрунтованих рішень у разі скорочення діяльності і дозволить задіяти існуючі резерви у разі майбутнього зростання, що є актуальним і досить затребуваним. Метою роботи було довести чи спростувати гіпотезу про вплив на розвиток органічної продукції ряду чинників, а також визначення подальшої стратегії діяльності підприємства. Для цього проаналізовано дані 75 українських підприємств, що здійснювали вирощування органічної продукції. Розподіл підприємств на групи в залежності від обсягів та темпів зростання і виявлення чинників, що впливають на майбутній розвиток виробників органічної продукції здійснено за допомогою кластерного та дискримінантного аналізу. Чинниками, які суттєво впливають на майбутній розвиток та дозволили розподілити досліджувані підприємства на групи, стали диверсифікація виробництва, заміна культур, зміна обсягів виробництва органічної продукції, зміна ефективності виробництва. Тоді як чинники «відсоток нових (або виведених із виробництва або не сертифікованих) у новому році культур до загального обсягу виробництва минулого року» та «зміна площі органічного ґрунту» не показали достатнього впливу на розподільчу здатність моделі, та були виключені з подальшого аналізу. Запропоновано формувати стратегію підприємств-виробників органічної продукції на основі диференційованого підходу для трьох різних груп підприємств, а саме: тих, що потенційно мають високий потенціал, швидкість розвитку і розширення діяльності; тих, що потенційно чекає скорочення та зменшення випуску органічної продукції; тих, які розвиваються помірними темпами. Отримані рівняння можна використовувати у практичній діяльності для додаткового обґрунтування стратегії розвитку виробників органічної продукції.
URI: http://ir.polissiauniver.edu.ua/handle/123456789/14388
ISSN: 2663-2144
Располагается в коллекциях:2023, т. 26, № 06

Файлы этого ресурса:

Файл Описание РазмерФормат
SH_2023_26_6_121-133.pdf701,41 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть
View Statistics

Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.

 

ISSN 2414-519X © 2014-2024 Полесский университет