DSpace Регистрация
 

Institutional Repository of Polissia National University >
Інститути, факультети та підрозділи університету >
Факультети >
Технологічний >
Кафедра фізичного виховання >
Статті >

Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://ir.polissiauniver.edu.ua/handle/123456789/15538

Название: Методична компетентність майбутнього вчителя – фізичної культури
Другие названия: Methodical competence of future physical education teacher
Авторы: Грибан, Г. П.
Griban, G.
Мичка, І. В.
Mychka, I.
Гарлінська, А. М.
Harlinska, A.
Оксентюк, Я. Р.
Oksentiuk, Ya.
Ткаченко, П. П.
Tkachenko, P.
Скорий, О. С.
Skoruy, O.
Пилипчук, П. П.
Pylypchuk, P.
Ключевые слова: навчальний процес
educational process
методичні компетентності
methodical competences
теоретичні знання
theoretical knowledge
вчитель фізичної культури
physical education teacher
здобувач
student
учень
pupil
Дата публикации: 2024
Издатель: Український державний університет імені Михайла Драгоманова
Библиографическое описание: Методична компетентність майбутнього вчителя – фізичної культури / Г. П. Грибан, І. В. Мичка, А. М. Гарлінська [та ін.] // Наук. часопис Укр. держ. ун-ту ім. М. Драгоманова. Сер. 15. Наук.-пед. пробл. фіз. культури (фізична культура і спорт). – 2024. – Вип. 2(174). – С. 50–54.
Аннотация: У статті розкрито актуальність проблеми розвитку методичної компетентності майбутніх вчителів фізичної культури. Встановлено, що методична компетентність вчителя забезпечує результативність процесу навчання учнів, оскільки дозволяє реалізовувати методи, принципи, зміст, форми та засоби навчально-педагогічної і фізкультурно-оздоровчої діяльності. Конкретизовано протиріччя процесу розвитку методичної компетентності вчителя між необхідністю та потребою його мати методичну компетентність та недостатньою розробленістю теоретичних основ процесу її розвитку. Мета статті полягає у вивченні динаміки розвитку методичної компетентності у здобувачів закладів вищої освіти – майбутніх вчителів фізичної культури упродовж навчального року. Доведено, що вчителі-практиканти, молоді вчителі фізичної культури не володіють в достатньому обсязі психолого-педагогічними та методичними знаннями, вміннями та навичками під час проведення уроку. Значна частина вчителів, незалежно від стажу роботи, відчувають потребу в оновленні своїх знань (75,0 – 100 %), оволодінні сучасними фізкультурно-оздоровчими технологіями (50,0 – 86,4 %). Майже кожний другий вчитель відчуває труднощі методичного характеру, не знайомий з технологією організації та проведення науково-методичної роботи у школі.
The article reveals the relevance of the problem of developing methodical competence of future physical education teachers. It has been established that the teacher's methodical competence ensures the effectiveness of the pupils' learning process as it allows the implementation of methods, principles, content, forms and means of educational and pedagogical activities as well as activities in the areas of physical culture and health improvement. The contradiction in the process of developing the methodical competence of a teacher between the necessity and need of a teacher to have methodical competence and the insufficient development of the theoretical foundations of the process of its development, between the social order for a highly educated and competent teacher and the inertia of many teachers in bringing their knowledge and skills in line with the modern requirements of the educational process is specified, between the need for continuous methodical improvement and the lack of appropriate forms and methods of professional training. The purpose of the article is to study the dynamics of the development of methodical competence among students of higher education institutions – future teachers of physical culture during the academic year. It has been proven that trainee teachers, young physical education teachers do not demonstrate enough psychological, pedagogical and methodical knowledge, abilities and skills during the lesson. A significant part of teachers, regardless of their work experience, feel the need to update their knowledge (75.0 – 100%), master modern physical culture and health technologies (50.0 – 86.4%). Almost every second teacher experiences difficulties of a methodical nature, is not familiar with the technology of organizing and carrying out scientific and methodical work at school. After the end of the pedagogical experiment, it was established that theoretical knowledge improved by 14.15 points for the reliability difference Р < 0.01, professional skills and abilities – 14.57points at Р < 0.01, physical culture methods – 11.45 points at Р < 0.01, practical experience increased by 12.79 points at Р < 0.01, personal qualities – 8.76 points at Р < 0.05. Conclusion: the student who has mastered a high level of methodical competence while studying at a higher education institution is able to solve all methodical tasks in a physical education lesson at school.
URI: http://ir.polissiauniver.edu.ua/handle/123456789/15538
ISSN: 2311-2220
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:

Файл Описание РазмерФормат
Nchnpu_2024_2_50-54.pdf7,43 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть
View Statistics

Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.

 

ISSN 2414-519X © 2014-2024 Полесский университет