|
Institutional Repository of Polissia National University >
Інститути, факультети та підрозділи університету >
Факультети >
Інформаційних технологій, обліку та фінансів >
Кафедра фінансів і кредиту >
Статті >
Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://ir.polissiauniver.edu.ua/handle/123456789/17308
|
Название: | Проблемні аспекти та вдосконалення майнового оподаткування в Україні |
Другие названия: | Problematic aspects and improvement of property taxation in Ukraine |
Авторы: | Стойко, О. Я. Stoiko, O. Шубенко, І. А. Shubenko, I. |
Ключевые слова: | податок на майно property tax податок на нерухоме майно real estate tax плата за землю land tax транспортний податок transport tax адміністрування майнових податків administration of property taxes |
Дата публикации: | 2024 |
Издатель: | ФОП Лібуркіна Л. М. |
Библиографическое описание: | Стойко О. Я. Проблемні аспекти та вдосконалення майнового оподаткування в Україні / О. Я. Стойко, І. А. Шубенко // Бізнес Інформ. – 2024. – №2. – C. 220–228. |
Аннотация: | Метою статті є дослідження проблемних аспектів адміністрування податку на майно та визначення підходів до його вдосконалення. Встановлено, що надходження податку на майно в Україні знаходяться на низькому рівні стосовно ВВП, їх частка у ВВП не перевищує 1%, тоді як рівень вказаного співвідношення в державах – членах ЄС становить у середньому 2,2%. За період, що аналізується, виявлено тенденцію до повільного скорочення частки у ВВП як місцевих податків і зборів, так і майнового податку, що робить місцеві бюджети залежними від трансфертів із державного бюджету та закріплених за ними часток загальнодержавних податків і зборів. Встановлено стійку тенденцію до скорочення питомої ваги податку на майно в податкових надходженнях місцевих бюджетів України впродовж останніх років, що пов’язано з повномасштабною війною на теренах України та прийнятими ВРУ податковими пільгами щодо сплати майнових податків. Встановлено, що найбільша частка у структурі майнових податків припадає на плату за землю, натомість частка транспортного податку є дуже низькою через обмежений перелік об’єктів, які підлягають оподаткуванню. Виокремлено основні проблеми регулювання податку на майно в Україні: недостатній рівень результативності щодо адміністрування податку на нерухомість, недосконалий процес визначення бази податку на майно, неаргументоване встановлення пільг з майнового оподаткування, централізоване адміністрування майнових податків. Проаналізовано різні підходи до податкового адміністрування та зарубіжний досвід з цієї проблематики. Обґрунтовано доцільність передачі повноважень із адміністрування майнових податків органам місцевого самоврядування з метою зміцнення фінансової спроможності громад і зниження державних витрат. Визначено, що органи місцевого самоврядування є найзацікавленішим суб’єктом щодо формування самодостатньої системи місцевих фінансів, а органи податкової служби володіють недостатнім ресурсом і мають низьку мотивацію до адміністрування майнових податків. Окреслено проблеми для органів місцевої влади в разі одержання ними повноважень щодо адміністрування податку на майно. Запропоновано нову модель адміністрування податку на майно, за якої органи місцевого самоврядування здійснюють весь набір повноважень щодо адміністрування майнових податків. Також запропоновано напрями вдосконалення системи адміністрування податку на майно в Україні. The aim of the article is to study the problematic aspects of property tax administration and identify approaches to its improvement. It is found that property tax revenues in Ukraine are at a low level relative to GDP, their share in GDP does not exceed 1%, while the level of this ratio in the EU Member States is on average 2.2%. During the period under analysis, there is a tendency to a slow reduction in the share in GDP of both local taxes and fees, as well as property tax, which makes local budgets dependent on transfers from the State budget and the shares of national taxes and fees assigned to them. There is a steady tendency to reduce the share of property tax in the tax revenues of local budgets of Ukraine in recent years, which is associated with the full-scale war in Ukraine and the tax benefits for the payment of property taxes adopted by the Verkhovna Rada of Ukraine. It is determined that the largest share in the structure of property taxes falls on land payments, while the share of transport tax is very low due to the limited list of objects that are liable to taxation. The main problems of property tax regulation in Ukraine have been allocated as follows: insufficient level of effectiveness in the administration of real estate tax, imperfect process of determining the property tax base, unreasoned establishment of property tax benefits, centralized administration of property taxes. Different approaches to tax administration and foreign experience on this issue are analyzed. The expediency of transferring the powers to administer property taxes to local self-government bodies in order to strengthen the financial capacity of communities and reduce public expenditures is substantiated. It is defined that local self-government bodies represent the most interested subject in the formation of a self-sufficient system of local finances, and tax service bodies have insufficient resources and have low motivation to administer property taxes. The problems for local authorities in case of obtaining powers to administer property tax are outlined. A new model of property tax administration has been proposed, in which local self-government bodies exercise the entire set of powers to administer property taxes. Directions for improving the property tax administration system in Ukraine are also proposed. |
URI: | http://ir.polissiauniver.edu.ua/handle/123456789/17308 |
ISSN: | 2222-4459 |
Располагается в коллекциях: | Статті
|
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.
|