DSpace Регистрация
 

Institutional Repository of Polissia National University >
Інститути, факультети та підрозділи університету >
Факультети >
Ветеринарної медицини та тваринництва >
---Кафедра фізичного виховання >
Статті >

Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://ir.polissiauniver.edu.ua/handle/123456789/17414

Название: Methodology of initial training of young volleyball players aged 9–10 based on the use of biomimetic exercises
Другие названия: Методика початкової підготовки юних волейболістів 9–10 років на основі застосування біоміметичних вправ
Авторы: Hrynchenko, I.
Гринченко, І.
Filiaiev, D.
Філяєв, Д.
Denysovets, A.
Денисовець, А. П.
Pantus, О.
Пантус, О. О.
Kolii, S.
Колій, С.
Ключевые слова: volleyball
волейбол
young athletes
юні спортсмени
biomimetic exercises
біоміметичні вправи
technical training
технічна підготовка
motor skills
рухові здібності
Дата публикации: 2025
Издатель: ФОП Жаннета Козіна; Харківський національний педагогічний уіверситет імені Г. С. Сковороди
Библиографическое описание: Methodology of initial training of young volleyball players aged 9–10 based on the use of biomimetic exercises / I. Hrynchenko, D. Filiaiev, A. Denysovets [et al.] // Health technologies. – 2025. – Vol. 3, № 3. – P. 35–50.
Аннотация: Background and purpose At the current stage of volleyball development, special attention is paid to the initial training of young athletes, as the 9–10 age group is considered a sensitive period for developing coordination, speed, speed-strength abilities and flexibility. The objective is to develop and experimentally substantiate a methodology for the initial training of young volleyball players aged 9–10, using biomimetic exercises to improve the effectiveness of the training process. Material and methods The study was conducted at the Children's and Youth Sports School No. 12 of the Kharkiv City Council with the participation of 16 young volleyball players aged 9–10, divided into a control group (n=8) and an experimental group (n=8). The control group was instructed using traditional teaching methods, which were recommended by the volleyball training programme for youth sports schools. The experimental group was given a methodology that had been specially developed, involving biomimetic exercises. These were integrated into the preparatory, main, and final parts of the training sessions. Research methods: It is recommended that the following methods be considered: analysis of scientific and methodological literature, pedagogical observation, pedagogical experiment, pedagogical testing, and methods of mathematical statistics. Results A comparative analysis of the rates of improvement demonstrated that the experimental group exhibited higher rates of motor performance enhancement in comparison to the control group. The experimental technique, which integrated biomimetic exercises into training combinations with technical elements of volleyball, provided a statistically significant improvement in most indicators of technical preparedness of young volleyball players aged 9–10 years compared to the traditional technique of technical training. Conclusions The methodology developed for the initial training of young volleyball players aged 9–10 using biomimetic exercises has been shown to be effective in the development of motor skills and the mastery of technical skills. It has been demonstrated that this approach contributes to a more dynamic increase in physical fitness indicators, increased motivation, and more effective mastery of basic technical and tactical game techniques when compared to traditional methods. The results obtained confirm the feasibility of using a biomimetic approach in the training process of young volleyball players.
Обґрунтування і мета На сучасному етапі розвитку волейболу особливу увагу приділено початковій підготовці юних спортсменів, оскільки вік 9–10 років є сенситивним періодом для розвитку координаційних, швидкісних, швидкісно-силових здібностей та гнучкості. Мета: розробити та експериментально обґрунтувати методику початкової підготовки юних волейболістів 9–10 років із застосуванням біоміметичних вправ для підвищення ефективності навчальнотренувального процесу. Матеріал і методи Дослідження проводилося на базі КЗ «КДЮСШ №12 ХМР» за участю 16 юних волейболістів 9–10 років, розподілених на контрольну (n=8) та експериментальну (n=8) групи. У контрольній групі застосовувалися традиційні методи навчання техніки гри, рекомендовані навчальною програмою з волейболу для ДЮСШ. В експериментальній групі використовувалася спеціально розроблена методика із застосуванням біоміметичних вправ, які інтегрувалися в підготовчу, основну та завершальну частини тренувань. Методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, педагогічне спостереження, педагогічний експеримент, педагогічне тестування, методи математичної статистики. Результати Покращення в експериментальній групі мали тенденцію до більшої вираженості, проте ці відмінності за усіма тестами не досягли рівня статистичної значущості (p>0,05). При порівняльному аналізі темпів приросту було виявлено, що в експериментальній групі темпи покращення рухових показників були вищими, ніж у контрольній. Експериментальна методика, що інтегрувала біоміметичні вправи у тренувальні комбінації з технічними елементами волейболу, забезпечила статистично значуще покращення більшості показників технічної підготовленості юних волейболістів вікової групи 9–10 років порівняно з традиційною методикою технічної підготовки. Висновки Розроблена методика початкової підготовки юних волейболістів 9–10 років із застосуванням біоміметичних вправ є ефективною для розвитку рухових здібностей і опанування технічних навичок. Вона сприяє більш динамічному приросту показників фізичної підготовленості, підвищенню мотивації та ефективності засвоєння базових техніко-тактичних прийомів гри порівняно з традиційними методами. Отримані результати підтверджують доцільність використання біоміметичних вправ у навчально-тренувальному процесі юних волейболістів.
URI: http://ir.polissiauniver.edu.ua/handle/123456789/17414
ISSN: 2958-7921
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:

Файл Описание РазмерФормат
HT_2025_3_3_35-50.pdf761,19 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть
View Statistics

Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.

 

ISSN 2414-519X © 2014-2024 Полесский университет